Vad du har att vinna på att vara personlig i sociala medier

Författare:

|

Datum:

|

personlig i sociala medier

Rätt ofta står jag vid gränsen för ”oversharing” och mina kanalers utrymme är nyttjade maximalt. Mest troligt delar jag mer än vad vänner och följare tycker att är ok, några av dem har jag säkert lyckats irritera över åren i sociala medier och vissa av dessa kallar mig gärna uppmärksamhetsjunkie. Dock har jag mer än en tanke bakom att leva som jag gör i den virtuella världen – Framförallt tror jag att om jag vågar dela, och vågar dela ofta, så kommer andra känna sig mindre obekväma vid att dela med sig av både deras vardag och särskilda tillfällen. Jag tycker nämligen att dela, små och stora ting, gör världen lite bättre. Idéer sprids och vi uppmuntras till utveckling.

Jag har även en högst egocentrisk avsikt i mitt delande. För att slippa ”stänga av” vissa intresse områden och istället växa min bekantskapskrets över samtliga kanaler har jag insett att jag behöver hitta en balans av de saker jag pratar om. För att kunna vara jag hela vägen ut behöver jag vänja vänner och familj vid branschsnack på Facebook, den twittrande branschen vid träningssnack och mina fitness-instagrammare vid vin, rock och branschkonferenser. Något jag kan bara göra, och leva med, om jag delar det mesta över samtliga kanaler.

Många är vi som har våra sociala medier till att öka våra möjligheter karriärmässigt, så även jag. Sociala medier har gett mig de flesta av mina jobb och uppdrag. Våra sociala medier är det  mest vassa verktyget för att sälja in vilka vi är till potentiella framtida uppdragsgivare – Det är vår största möjlighet till att visa upp en mångfacetterad bild av oss själva samt att få berätta vår historia, något vi inte alltid lyckas med i möten och i anställningsintervjuer. Så, varför inte nyttja det?

Diskussioner kring personligt varumärke, karriär och sociala medier sträcker sig ofta till LinkedIn, Twitter och möjligtvis till en personlig hemsida eller blogg. Vi talar om att dela intressanta insikter och att framställa vårt ”jobb-jag” på rätt sätt. Jag tror att vi behöver tänka mycket bredare än så. En välutformad LinkedIn-profil och optimerade biografier i sociala medier är en hygienfaktor – Men det är inte din meritlista som får dig anlitad utan din person. Av denna anledning tror jag det är viktigt att bjuda in dina karriärmässiga följare till din mer personliga flöden. Trots allt; Det är deras ansvar att välja hur mycket de vill lära känna dig.

Jag tror jag inte att jag upplevts lika intressant utan mitt Instagramkonto. Jag hade definitivt inte haft lika många som kommit fram till mig för att prata om träning lika ofta på branschkonferenser eller potentiella kunder som ringer upp och säger ”Jag följer dig, jag vet att du förstår vår målgrupp”.

Du måste ha tyngd i dina kanaler

Öppna upp ditt dolda Instagram-konto och våga släppa in arbetslivskontakter på Facebook. Låt den virtuella världen lära känna dig och nyttja kanalernas mekanik! Kom bara ihåg att du måste behålla din tyngd. Att vara trevlig och spännande i sociala medier är inte allt utan du måste fortfarande ha din plattform där du kan visa upp din kompetens, dela insikter på Twitter, ha en optimerad LinkedIn-profil och helst en välskriven blogg. Sedan kan du visa upp din mångfacetterade person!

Har du några bra exempel på hur man kan tänka för att vara personlig i sociala medier?

Ett svar till “Vad du har att vinna på att vara personlig i sociala medier”

  1. När jag läste det här inlägget så tänkte jag: ”hur är det möjligt att hon tar upp exakt det som snurrar i min hjärna?” Det är verkligen igenkänningsfaktor. Och efter att ha läst din syn på saken känner jag mig mer bekväm med att fortsätta ta ut svängarna och inte alltid hålla mig till det ämne som jag initialt bestämt ska vara ”jag” i de olika kanalerna. Kram!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *