Sista luckan i Julkalendern 2010
Vi har de senaste åren genomrest en hype framvuxen ur en tillvaro i ekonomisk kris. Denna bestående av en digitaliserad värld i vilken en ny generation vuxit upp. Men likt krisen börjar hypen ändra riktning. Vi börjar bli upplysta och förstå vad som händer. Det är dags att vi tar kontrollen och utnyttjar möjligheterna vi skapat. 2011 börjar vi göra istället för att spåna.
Detta är den sista luckan i min julkalender. Med grund i dessa fantastiska personer som figurerat i julkalendern 2010 tänkte jag ta och dela med mig av mina prognoser inför 2011. De noga utvalda individerna som medverkat har alla gjort det utav en särskild anledning, alla för att visa på vad vi har att vänta det kommande året.
#1 – Vår tids rättvisekämpar ger sig ut
Vi har blivit uppfostrade med en tro på att vi kan vara den förändring vi vill se i världen, och nu börjar vi få de verktyg som krävs för att vi ska ge oss ut i världen. Rättvisekämpar som Rebecca Rehn dyker upp överallt och organisationer för sådana som henne att verka i finns överallt. Change is coming. Låt oss omfamna det.
#2 – Lönsamma nätverk
Affiliate är ett bra exempel på vars grundidé kan fungera som affärsmodell även utanför nätet. Affiliatemarkandsföring innebär att marknadsföra och sälja andra företags produkter via din hemsida – Du lägger upp annonser på din hemsida, besökare klickar på annonsen, hamnar hos en webbshopp och du får betalt. Goda nätverkare som Anders Granström har därmed stora möjligheter att skapa lönsamhet i sina verksamheter.
#3 – Vinstdrivande socialt entreprenörskap
Vi har sett Sebastian Stjern tillsammans med Lina Stjern driva The Fair Tailor från en god välgörande idé till ett vinstdrivande företag. Socialt entreprenörskap har länge varit på tapeten som en fin tanke om hur företagande kan fungera, men år 2011 ser vi hur det händer. Sociala aspekter kommer vara en självklar del i företagandet när relationer och förändring står i centrum. Att tjäna pengar på det kommer inte alls vara något konstigt och vi kommer äntligen kunna särskilja sociala företag från välgörenhet och ideella organisationer.
#4 – Appar är enkelt
Inflation av appar har varit ett pågående fenomen de senaste åren, och vi ser inget stopp. Rebecka Lindhe, 20-år och grundare av appen Garantikoll.se, tänker ta över världen och hon är inte ensam. Vi kommer att se fler mobil-drottningar/kungar som levererar appar på löpande band. Inte nödvändigtvis med varken teknisk eller företagsekonomisk bakgrund.
#5 – Bra med modebloggare nu
Mode-/dagboksbloggarna har länge ägt begreppet ”bloggande” – men inte nu längre. I kontrast till allt likartat finner vi Katja Wulff, aka. Kaffekokarbokenbloggen. En frisk fläkt som ger syre till bloggosfären. Fler som Katja kommer att dyka upp med otroligt välutformade bloggar med innovativt innehåll. Det ser åtminstone jag fram emot.
#6 – Nya vägar för rekrytering
Sociala medier kommer med många möjligheter, bland annat nya förutsättningar för dig och rekryterare att finna varandra. Rekrytering genom bland annat sociala medier kommer bli mer aktuellt 2011. Johannes Sundlo är en av de som kommer att visa vägen ut på Linked-in och andra sociala nätverk. Hur skapar du då ditt virtuella CV?
#7 – Vi gör vad vi älskar – inte bara talar om det
Personer som Viktor Bijlenga visar att man med envishet och drivkraft kommer man långt. Vi har länge talat om att göra vad vi älskar, skillnaden 2011 är att vi faktiskt kommer att genomföra det också, precis som Viktor.
#8 – Programering blir trendigt – alla vill kunna det
När nästan alla (tillochmed min farmor) finns nu ute på nätet ökar vår vilja att förstå hur det fungerar. Vi får tankar om nya möjligheter och önskar skapa egna verk. Programmering är inte längre något bara datanördar sysslar med utan något vi alla önskar grundläggande kunskap om. Vi kommer att smittas av personer som Martin Söderlund och likt honom se det vackra i hantverket. It’s great to be a geek.
#9 – Möten och föreläsningar förändras
Att kunna hjälpa människor att mötas är en förmåga många önskar och blir även blir allt viktigare när vår syn på mellanmänskliga möten förändras. Cecilia Lyche är en av dem som kommer att försöka hjäpa oss. Vi är vana att springa på föreläsningar, men även dessa koncept måste förändras. Hur? Det får vi se 2011.
#10 – Nischade e-handlar
Headler, som drivs av Anton Johansson och Eric Martinsson, är ett klockrent exempel på att nischade e-handlar kommer att dyka upp 2011. Det är inte särskilt krångligt att starta en e-handel och hjälpmedlena är många. Jag gillar även ”Rakat huvud”, av Stefan Haldin, och Muminmuggar.se som exempel på en riktigt nischade e-handlar, vilka visar på att det kommer att finnas en särskild shop för varje behov!
#11 – SEO blir en självklarhet
SEO:are som Simon Wall kommer nå stor framgång nu när fler organisationer satsar på SEO. Hypen och förvirringen börjar lägga sig, sökmotoroptimering är inget konstigt längre. 2011 är SEO ett standardiserat arbetsätt hos våra webbavdelningar.
#12 – Fler unga skarpa människor med central roller
I ett digitaliserat affärslandskap är det viktigt att ha individer med både bred kompetens och brett perspektiv på rådande förutsättningar i sin verksamhet. Att ha unga skarpa medarbetare som Annelie Näs är därför guld värt för såväl stora organisationer som mindre företag. Skapa därför en arena där de kan växa och låta sin drivkraft och idérikedom komma till användning.
#13 – Resultatet av ungt entreprenörskap-hypen visas
De senate åren har Sverige exloderat av ungt entreprenörskap. Att bli en entreprenör är nu mer ett ideal, snarare än något märkligt, i unga människors sinne. Mycket beror detta på att starka och inspirerande individer har visat att det går. Det är dags att visa på resultat nu, precis som Sammy Ben Alba, Jafar Jafarzade och Abdullah Jafri som ligger bakom Adinbox gör.
#14 – Vi pratar mest om inspiration
Killarna Ludwig Jonsson och Adrian Swartz, tar spetsen med inspirationsbyrån Crisp & Awesome. Att man helt legat kan starta en inspirationsbyrå visar på vår växande kärlek för inspiration 2011.
#15 – Förändrat medialandskap – på allvar
Det är hög tid att medierna inser att det inte längre fungerar att göra som man alltid gjort. Anders Rydell tar som journalist och författare med media in i vår tid, på allvar. Även denna stora maskin som hittills styrt våra åsikter kommer lära sig och anpassa sig efter rådande förhållanden genom att fokusera mer på publiken/användarna/samhället.
#16 – Ett starkt personligt varumärke är A & O
”Bubblan” spricker och fram skrider nya individer som visar hur du kan bygga ditt varumärke, med Helen Alfvegren i spetsen. En verklig demokratisering där enskilda individers inflytande minskar och där du har möjligheten att skapa förändring. Det är inte längre pinsamt att låta omvärlden veta din åsikt, och vi blir även mer accepterande av andras åsikter. Både möjlighetertna och vikten av att skapa ett personligt varumärke ökar därmed marknant. Syns man inte finns man inte.
#17 – Electric Indie-pop är vad vi lyssnar på
The Happy Hippo Family är ett av de electroinspirerade indie-band vi kommer lyssna till 2011. Indie har de senaste åren varit en växande genre och när fler band kan skapa sin egna skara fans, globalt, börjar fler att exprimentera mellan genrerna för att sticka ut. Låt oss njuta och dansa mera!
#18 – Mångfalld genom nätet
På samma sätt som musiker har lättare att nå ut med sin musik kommer även konstnärer våga röra sig ut på nätet med sina alster. Konstnärer som Dan Sörensen kommer få sin egna arena. Vi kommer få mycket mer att uppskatta, vi kommer kunna vara oss själva och accepterat kunna uttrycka oss på det sätt som speglar vår personlighet bäst. Att vara kontroversiell blir allt svårare.
#19 – Gammalt hederligt kroppsarbete
Vi har sett innovationen ske inom hjälpmedels- och redskapsutveckling inom träning och märkliga träningsformer har cirkulerat. Nu återgår vi istället till gammalt hederligt kroppsarbete. Erik Eliassons CrossFit är en av de träningsformer i denna kategori vi kommer spendera vår tid till 2011.
#20 – Välkomnar nya affärsmän/-kvinnor
Vi börjar nu skymta en ny generation affärsmän/-kvinnor, likt Nils Grundberg, vilka kommer få större inflytande i näringslivet framöver. Nyfikna och hungriga kommer de fortsätta bryta mark och övervinna land.
#21 – Vi river väggar och arbetar tillsammans
Fler arbetsplatser likt Entreprenörskyrkan, som fylls av drömmande inspirerande och handlingskraftiga människor, startas upp. Vi inser kraften i att samlas med vår individuella kompetenser och superkrafter – samt att samarbeta. Då fler satsar på eget företagande blir det om än mer viktigt 2011.
#22 – Börjar betala och skapar modeller för lönsamhet
Vi inser att allt inte kan vara gratis och börjar betala för oss. Fler digitala tjänster likt Headweb dyker upp med en lyckad modell för att låta branscher likt film- och musikbranschen överleva.
#23 – Vi lugnar oss och börjar jobba
I samtliga prognoser jag presenterat ovan har jag utgått från mig själv – och detsamma gäller Prognos #23. Som jag nämnde i inledningen har det pågått en omfattande hype inom många områden de senaste åren och det är nu dags att gå till klarhet och göra slag i saken. Vi kommer lugna oss och börja jobba/bygga och ta tillvara de möjligheter vi arbetat för att skapa. Det är nog den viktigaste insikten inför 2011.
Var vill du ta dig 2011?
Tack alla följeslagare av Julkalendern 2010!
Hoppas den förnöjt.
Jag mottager tacksamt förslag på fler gästbloggare att lyfta fram inom en snar framtid.